16

.

10

.

Milokraj a Marta Töpferová

20.00
/
Divadlo Reduta (Mozartův sál)
koupit vstupenky

L. Janáček – Aj, co to je za slavíček, Něumrem já na zemi, Už těbe Anička, Byla jedna sirá vdova, Na horách, na dolách, Červená jabúčka, Svatba komáří

B. Martinů – Opuštěný milý

L. Janáček – Po zarostlém chodníčku (výběr)

L. Janáček – Tužba, Kvítí milodějné, Lavečka, Milokraj – Laštověnko, kam to letíš?, Jabloň zapomnění, Pozdrav, Modrá noc, Píseň vody

Milokraj

Marta Töpferová: zpěv

Jan Bartoš: klavír

Marta Töpferová se souborem Milokraj připravují ojedinělý program pro Janáčkův festival Brno 2016. Jedná se o výběr písní Leoše Janáčka pro zpěv a klavír, ze sbírek Moravská lidová poezie v písních, lidové balady a Slezské písně, včetně několik nových úprav houslisty Stanislava Palúcha, cimbalisty Marcela Comendanta a Marty Töpferové pro Milokraj. Dále zazní Janáčkova Sonáta pro klavír es moll 1. X. 1905 Z ulice a výběr autorských písní Marty Töpferové.

Je všeobecně známo, že Janáček se velmi soustředěně věnoval studiu lidové písně. Dokonce velkou část svého života byl považován především za folkloristu, teprve v pozdějších letech začal být uznáván jako hudební skladatel.

Morava je rodištěm i Marty Töpferové, proto ji od dětství moravská hudba tolik oslovuje a Janáčkova tvorba je pro ni hlubokou inspirací.

Milokraj je projekt, který čerpá z hudby českých a moravských kořenů a posouvá ji do nových barev a významů; hudba je nová, a přesto zachycuje ducha a hloubku tradice; v aranžích a interpretaci je současně vytvořen prostor pro uplatnění bohatých zkušeností všech zúčastněných hudebníků.

Marta Töpferováje jednou z nejzajímavějších zpěvaček a písničkářek své generace. V mládí zpívala osm let klasickou a lidovou hudbu ve sborech v Čechách a ve Spojených státech. Po emigraci do USA v roce 1987 se naučila plynně španělsky a prosadila se jako osobitá umělkyně a skladatelka latinskoamerické hudby. London Times popsal Martu jako „jednu z nejpůvabnějších interpretek lidové hudby Latinské Ameriky“. Martin hluboký hlas, lyrické písně a unikátní doprovod na čtyrstrunné cuatro akytaru zaujaly posluchače po celém světě. Etablovala se na hudební scéně v New Yorku a spolupracuje s nejlepšími hudebníky z oblasti latiny, jazzu i vážné hudby a tato zkušenost se odráží v jedinečném stylovém mixu její vlastní tvorby. V roce 2012 se Marta vrátila do Čech a začala psát písně v rodném jazyce inspirované moravským folklórem a slovanskou hudbou pro její nový soubor Milokraj. Kromě autorských textů Marta zhudebnila básně Věry Provazníkové, Jana Zahradníčka a dalších.

Dodnes Marta Töpferová vydala sedm alb, čtyři ve španělštině, dvě v češtině a jedno v angličtině, obsahující převážně její vlastní tvorbu: Milokraj (2013, Animal Music), The Other Shore (2011, World Village), Trova (2009, World Village), Flor Nocturna (2006, World Village), La Marea (2005, World Village), Sueño Verde (2003, Circular Moves) a Homage to Homeland (2002, vlastní produkce). 

Marta je mezinárodně uznávaná jako jedna z čelních představitelek tzv. worldmusic, procestovala Evropu, USA, Kanadu, Argentinu a Thajsko a objevuje se na významných pódiích jako např. Queen Elizabeth Hall v Londýně, Blue Note v New Yorku nebo Bardentreffen Festival v Norimberku.

Stanislav Palúch studoval na Konzervatoři v Žilině u prof. Bohumila Urbana a na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě u prof. Bohdana Warchala. V dětství se věnoval folklóru pod vedením svého otce. Po studiích na konzervatoři se začal zabývat jazzovou hudbou a aktivně s ní začal na vysoké škole. Představil se na předních slovenských festivalech vážné hudby, folklóru, jazzu a jiných žánrů. S různými formacemi koncertoval po celé Evropě a v USA, nahrával pro Český a Slovenský rozhlas, televizi a ORF. Věnuje se i autorské a aranžérské činnosti, je autorem hudby několika představení Slovenského lidového uměleckého kolektivu, divadelní hudby, a také hudby dvou krátkých filmů Ábelov čierny pes a Chyťte ho.

Marcel Comendant se narodil v moldavském Chisinau a je předním cimbalistou na evropské hudební scéně. V letech 1987–1998 studoval na hudebním lyceu Cipriana Porumbescu v Kišiněvě, obor cimbál – s pedagogy Varnavii Comendant a Valeriu Luta. Dále studoval v letech 2000–2005 na Akademii umění v Banské Bystrici u pedagožky doc. Viktórie Herencsar. Koncertoval v Rusku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku, České republice, Polsku, Řecku, Rakousku, Chorvatsku, Německu, Dánsku a Itálii a byl oceněn několika interpretačními cenami. Je členem tria Pacora, etno-jazzové sestavy Bashavel a hraje v mnoha dalších komorních uskupeních.

David Dorůžka se pohybuje na české jazzové scéně profesionálně od roku 1994 a za sebou má vedle koncertů po celém světě a řady spoluprací se světovými jmény také dlouhodobé pobyty v metropolích New Yorku a Paříži. V minulých sezónách byl Dorůžka zaneprázdněn koncertními cestami v Německu, Polsku, Turecku, Litvě a dalších zemích. Jeho nedávné aktivity sahají od komponování hudby pro symfonický orchestr po nahrávání a vystupování jako leader nebo sideman s umělci jako Aga Zaryan nebo Marta Töpferová.

Pro rekapitulaci Dorůžkových aktivit v posledních letech stačí dodat, že jeho album Silently Dawning (s Michalem Baranským, Lukaszem Zytou a Josefine Lindstrand) získalo cenu Akademie populární hudby „Anděl“ jako deska roku 2008 v kategorii Jazz&Blues a stejnou cenu získalo v roce 2005 i jeho první CD Hidden Paths, natočené v New Yorku s Kendrickem Scottem a Massimem Biolcatim. Dorůžkovo třetí CD Wandering Song bylo natočeno ve Španělsku a vyšlo roku 2010 u vydavatelství Fresh Sound a zatím posledním Dorůžkovým CD je Apokalypsis, vzniklé ve spolupráci s vokálním souborem Tiburtina Ensemble, které představuje spojení gregoriánského chorálu, středověkých motet a moderní improvizace.

Dorůžka je nositelem řady dalších ocenění (cena České jazzové společnosti „Talent roku 1994“, Wayne Shorter Award, Jimi Hendrix Award), v roce 2000 ho Pat Metheny jako jediného kytaristu vybral do prestižního mistrovského kurzu v Aspenu v Coloradu.

Robert Raganse narodil v Banské Bystrici v roce 1963. V sedmi letech se začal věnovat klavíru. Zájem o hudbu ho přivedl na konzervatoř v Žilině, kde se v letech 1978–1984 jeho hlavním nástrojem stal kontrabas. V letech 1986–1995 hrával v populárních skupinách v různých částech Evropy, převážně ve Skandinávii, příležitostně i jazz. Po letech cestování se vrátil ke klasické hudbě a v roce 1996 se stal stálým členem orchestru Státní opery v Banské Bystrici, od roku 1998 jeho 1. kontrabasistou. Od roku 2004 je spoluzakládajícím členem etno-jazzového seskupení Pacora Trio, ve kterém působí dva vynikající spoluhráči, slovenský houslista Stanislav Palúch a moldavský cimbalista Marcel Comendant. Pacora Trio se zařadilo mezi přední kapelu na slovenské jazzové scéně a je často zvané i na mezinárodní pódia.

Robert Ragan vystupoval v USA, Kanadě, Itálii, Německu, Rakousku, Švédsku, Velké Británii, Dánsku, Řecku, Polsku a Maďarsku. Je držitelem Ceny Ladislava Martoníka, kterou mu v roce 2003 udělil Hudební fond za „intenzivní dlouhodobou aktivitu v popularizaci a rozvoji jazzové hudby na Slovensku“.

Jan Bartoš patří k nejvýraznějším představitelům mladé generace pianistů.  Za své koncerty získává uznání domácí i zahraniční kritiky, italský deník Il Roma jej zařadil k „nejlepším evropským klavíristům“. Jan Bartoš pracoval s renomovanými umělci a pedagogy. Byl posledním studentem legendárního klavíristy prof. Ivana Moravce. V České republice studoval ve třídách Martina Ballýho a Miroslava Langera, v zahraničí pod vedením Alfreda Brendela, Zenona Fishbeina, Jamese Tocca, Leona Fleishera a Borise Bermana. Jan Bartoš je vítězem mnoha zahraničních soutěží, mj. tří soutěží v New Yorku – Mieczyslaw Munz Competition, Zaslavsky-Koch Competition a Peter S. Reed Award, dále Rotary Musikförderpreis v německém Norimberku a Concertino Praga v České republice.

V roce 2015 byl sólistou České filharmonie na Slavnostním zahajovacím koncertu festivalu Smetanova Litomyšl. Pod vedením Jiřího Bělohlávka provedl Smetanovu Macbeth a čarodějnici a Dvořákův Klavírní koncert g moll. Koncertoval v mnoha evropských zemích – Německu, Rakousku, Francii, Itálii, Španělsku, Polsku, Holandsku a v USA. V roce 2009 debutoval v New Yorku v Beethovenově Koncertu pro klavír a orchestr Es dur s Manhattan Philharmonia. Ve stejném roce absolvoval sólová vystoupení v Carnegie Hall, na Juilliard School, v Merkin Concert Hall a Rockefeller University v New Yorku.

Telefonní infolinka:
+420 542 158 120

E-mail
festival@ndbrno.cz

Newsletter
zůstaňte v kontaktu





ARCHIVARCHIV       © Národní divadlo Brno

Byli jste úspěšně přidáni / You were succesfully subscribed

Chyba, zkuste to prosím znovu / Something went wrong. Try it again please!